موسسه حقوقی دادآرمان

تجدیدنظرخواهی از رای طلاق زمانی امکان پذیر است که طبق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، یکی از جهات تجدیدنظرخواهی در رای بدوی وجود داشته باشد و تجدیدنظرخواه دادخواست تجدیدنظرخواهی از رای طلاق را در مهلت مقرر قانونی به دادگاه تجدیدنظر تقدیم کند.

طلاق در ایران

امروزه به دلیل افزایش طلاق در ایران، طلاق و دعاوی مرتبط با آن از جمله مهمترین دعاوی خانواده محسوب می شود. به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل خانواده، طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد، یعنی می تواند هر زمان که بخواهد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید و برای طلاق دادن همسر خود نیازی به داشتن دلیل موجه ندارد و مرد می تواند همسرش را بدون دلیل طلاق بدهد و برای طلاق از طرف مرد فقط کافی است که او حقوق مالی زن را که شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال زوج در طلاق است را پرداخت نماید. پس از اینکه دادگاه برای حقوق مالی و سایر مسائل غیرمالی طلاق مانند حضانت و حق ملاقات فرزند پس از طلاق تعیین تکلیف کرد رای طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش را به درخواست مرد صادر می کند.

اما درخواست طلاق از طرف زن دشوار و پیچیده است، چرا که براساس قوانین طلاق در ایران، زن حق طلاق ندارد، از این رو برای اینکه بتواند از همسرش طلاق بگیرد باید دلایل موجه و محکمه پسندی به دادگاه خانواده ارائه نماید.

تجدیدنظرخواهی

دادگاه دلایل و مدارک ارائه شده از سوی زن را بررسی می کند و در صورتی که مدارک موجود در پرونده برای اثبات دلایل زن برای طلاق کافی باشد، قاضی حکم طلاق را به درخواست زن صادر می کند.

وکیل طلاق در شرق تهران در ادامه می گوید: همچنین زن می تواند بدون داشتن دلیل موجه و فقط به دلیل داشتن کراهت نسبت به شوهر با بذل مهریه از طرف زن از دادگاه تقاضای طلاق خلع بنماید. در طلاق خلع زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد، مهریه اش را می بخشد و ممکن است برای اثبات کراهت خود، مالی بیشتر از مهریه (فدیه) نیز به شوهر بدهد تا شوهر با طلاق او موافقت نماید.

اگر برای طرح دادخواست طلاق و پیگیری پرونده طلاق در دادگاه خانواده نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

انواع طلاق براساس درخواست کننده

براساس اینکه چه کسی تصمیم به طلاق و جدایی دارد و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم می کند، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

  • طلاق یک طرفه: در طلاق یک طرفه، فقط یکی از زوجین برای طلاق اقدام می کند و طرف دیگر برای طلاق رضایت ندارد، بنابراین طلاق یک طرفه ممکن است از طرف زن یا مرد مطرح شود. از این رو طلاق یک طرفه به دو دسته طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن تقسیم می شود.
  • طلاق توافقی: در طلاق توافقی زن و مرد هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و می خواهند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان بدهند.

 وکیل طلاق در غرب تهران همچنین در خصوص انواع طلاق به این نکته اشاره می کند که ممکن است، طلاق بائن (بدون رجوع) و یا رجعی باشد. در صورتی که طلاق رجعی باشد مرد می تواند در ایام عده طلاق به همسر خود رجوع کند و به زندگی مشترک خود ادامه دهند. اما در طلاق بائن که طلاق بدون رجوع است، با جاری شدن صیغه طلاق، رابطه زوجیت بین زن و مرد به طور کامل از بین می رود و امکان رجوع پس از طلاق در ایام عده وجود ندارد و در صورتی که زن و مرد بخواهند به زندگی مشترک خود ادامه دهند باید دوباره با هم ازدواج کنند و عقد نکاح جدیدی بین آنها جاری شود.

طلاق از طرف مرد

همان طور که گفته شد طلاق از ایقاعات است و یک طرفه از سوی مرد واقع می شود و طبق ماده ۱۱۳۳ مرد حق طلاق دارد. زوج می تواند بدون داشتن دلیل موجه همسر خود را طلاق بدهد، اما باید تمام حقوق مالی زن را که شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال است را پرداخت کند.

هر چند که مرد می تواند همسر خود را بدون دلیل موجه طلاق بدهد، اما دلایل طلاق از طرف مردان از این جهت اهمیت دارد که اگر مرد برای طلاق همسرش دلیل موجهی مانند عدم تمکین زوجه، سوء رفتار و سوء معاشرت زوجه، اثبات خیانت زن و به طور کلی تخلف زن از انجام وظایف زناشویی داشته باشد، در برخی حقوق مالی زن تغییراتی ایجاد می شود.

در صورتی که طلاق از طرف مرد به دلیل عدم تمکین، ترک منزل و یا طلاق به دلیل خیانت زن باشد، به زن نفقه تعلق نمی گیرد و اگر مرد شرط تنصیف را نیز امضا کرده باشد، اما چون طلاق به دلیل نشوز زوجه است، شرط تنصیف اجرا نمی شود و هیچ مالی از اموال مرد در هنگام طلاق به زن تعلق نمی گیرد، از این رو اثبات دلایل طلاق از طرف مرد بسیار اهمیت دارد، بنابراین توصیه می کنیم پیش از هر اقدامی برای طرح دادخواست طلاق از طرف مرد با یک وکیل طلاق تضمینی با تجربه  مشورت کنید تا از حقوق خود در طلاق آگاه شوید، از این رو برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص طلاق از طرف مرد، موسسه حقوقی دادآرمان مهدی رضوی بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کند.

البته در خصوص مهریه زن خیانتکار باید گفت، در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد، حتی اگر عدم تمکین و یا رابطه نامشروع و خیانت زن اثبات شود باز هم به او مهریه تعلق می گیرد، از این رو مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم بشمار می رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه مهریه با وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

طلاق از طرف زن

طلاق در ایران انواع مختلفی دارد و طلاق از طرف زن یکی از پیچیده ترین و دشوارترین نوع طلاق است، چرا که زن حق طلاق ندارد و باید برای طلاق دلایل محکمه پسندی داشته باشد و مهمتر اینکه بتواند دلایل خود را برای طلاق با ارائه مدارک کافی اثبات نماید، در غیر این صورت درخواست او برای طلاق از سوی دادگاه رد خواهد شد.

طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، یکی از موجبات طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج می باشد. براساس ماده ۱۱۳۰، در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید. طبق تبصره ی این ماده، عسر و حرج عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن برای زوجه مشکل باشد، مانند طلاق زن به دلیل ضرب و شتم، طلاق به دلیل اعتیاد زیان آور مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی، طلاق زن به دلیل محکومیت کیفری زوج، طلاق به دلیل ترک انفاق، طلاق زن به دلیل غیبت مرد، طلاق به دلیل توهین و فحاشی مرد و… از جمله مصادیق عسر و حرج و طلاق از طرف زن هستند.

از دیگر دلایل موجه برای طلاق زن، شروط دوازده گانه عقدنامه است که در صورت وجود هر یک از شروط مطرح شده در عقدنامه، زن می تواند در صورت اثبات آن، از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید، مانند طلاق از طرف زن به دلیل عقیم بودن مرد، طلاق به دلیل ترک انفاق، طلاق به دلیل ازدواج مجدد مرد و…

طلاق به دلیل خیانت همسر نیز یکی دیگر از دلایل طلاق از طرف زن می باشد، اما با توجه به دلایل و ادله اثبات جرم رابطه نامشروع که در قانون بیان شده است، ممکن است اثبات خیانت مرد بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن باشد.

با توجه به پیچیدگی های طلاق از طرف زن و اثبات دلایل طلاق، بهترین راهکار برای طرح دادخواست طلاق و پیگیری پرونده در دادگاه بدون اطاله ی دادرسی و سردرگمی در دادگاه، وکالت دادن به یک وکیل طلاق با تجربه است، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان، شماره تلفن وکیل خانم در تهران را در اختیار شما قرار می دهد تا با دریافت مشاوره در این زمینه در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه را بگیری.

طلاق توافقی

هرگاه زن و مرد هر دو برای طلاق و جدایی با هم توافق داشته باشند و بخواهند به دلایلی با طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهند، باید دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه خانواده تقدیم کنند. به گفته ی وکیل طلاق در شمال تهران، طلاق توافقی، آسان ترین نوع طلاق در ایران است و برای طرح دادخواست طلاق توافقی تنها توافق زوجین لازم است.

وکیل طلاق توافقی ادامه می دهد، طبق قانون، در طلاق توافقی زوجین باید خودشان در مورد مسائل مالی و غیرمالی طلاق مانند مهریه، نفقه، تنصیف اموال، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت فرزند پس از طلاق و حق ملاقات فرزند تصمیم گیری کنند و دادگاه دخالتی در خصوص توافقات زوجین در طلاق توافقی ندارد. زن و مرد باید توافقات خود را به صورت مکتوب و امضا شده به دادگاه ارائه نمایند و پس از طلاق توافقی براساس آنچه توافق کرده اند عمل نمایند.

یکی از مهمترین نکات طلاق توافقی در خصوص تغییر توافقات زوجین در طلاق توافقی است. زن و مرد می توانند در زمان رسیدگی به پرونده طلاق پیش از صدور رای طلاق و یا هنگام اجرا و ثبت آن در دفترخانه رسمی طلاق توافقات خود را تغییر دهند. همچنین امکان تغییر توافقات حتی پس از ثبت طلاق نیز وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل طلاق توافقی در سال جدید و همچنین نحوه ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق، با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

تجدیدنظرخواهی از رای طلاق

پس از اینکه هر یک از زوجین دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم کرد، برای رسیدگی به پرونده و صدور رای طلاق، شعبه و وقت رسیدگی تعیین می شود. پس از حضور زوجین در دادگاه و بیان دلایل و ارائه ی مدارک خود برای طلاق، قاضی با توجه به اظهارات زوجین، مدارک و مستندات موجود در پرونده و استماع شهادت شهود، رای طلاق را صادر می کند.

طبق قانون، دعاوی طلاق از جمله آرای قابل تجدیدنظرخواهی محسوب می شوند و پس از صدور رای بدوی طلاق از دادگاه خانواده هر یک از طرفین که رای به ضرر او صادر شده است، می تواند در مهلت مقرر قانونی به رای طلاق در دادگاه تجدیدنظر اعتراض کند و پس از بررسی پرونده در دادگاه تجدیدنظر، ممکن است دادخواست تجدیدنظر رد شود و یا رای بدوی طلاق تایید شده، یا رای طلاق نقض و رای جدیدی از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر شود.

البته وکیل تجدیدنظرخواهی در مورد اعتراض به رای طلاق به این نکته اشاره می کند: چنانچه رای طلاق از سوی دادگاه بدوی حضوری باشد، تنها راه اعتراض به رای صادره تجدیدنظرخواهی است و اگر رای طلاق، غیابی باشد، راه اعتراض به آن واخواهی است. یعنی در صورتی که طلاق غیابی باشد، پس از صدور رای بدوی هر یک از طرفین دعوی برای اعتراض به رای طلاق غیابی باید درخواست واخواهی بنماید.

در تجدیدنظرخواهی از رای طلاق باید به این نکته توجه کنید که طبق ماده ۳۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی، ادعای جدید در مرحله تجدیدنظر مسموع نخواهد بود.

مهلت تجدیدنظرخواهی از رای طلاق

به گفته ی مهدی رضوی وکیل پایه یک دادگستری، طبق ماده ۳۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی، مهلت تجدیدنظرخواهی از رای طلاق، ۲۰ روز پس از تاریخ ابلاغ رای یا انقضای مهلت واخواهی برای افراد مقیم ایران و ۲ ماه پس از ابلاغ رای برای افراد مقیم خارج کشور می باشد.

در صورتی که تجدیدنظرخواه بخواهد پس از پایان مهلت مقرر، به رای طلاق اعتراض کند، طبق ماده ۳۴۰ قانون آیین دادرسی مدنی، باید دلیل موجهی برای تاخیر در اعتراض داشته باشد. دادگاه مکلف است ابتدا به عذر عنوان شده که موجب عدم تقدیم دادخواست در مهلت تعیین شده است، رسیدگی و در صورت وجود عذر موجه نسبت به پذیرش دادخواست تجدیدنظرخواهی از رای طلاق تصمیم‌ گیری نماید.

مهدی رضوی بهترین وکیل آنلاین تجدیدنظرخواهی در مورد مهلت تجدیدنظرخواهی از رای طلاق تاکید می کند: تقدیم دادخواست تجدیدنظرخواهی از رای طلاق خارج از مهلت مقرر قانونی بدون داشتن عذر موجه، موجب رد تجدیدنظرخواهی از سوی دادگاه تجدیدنظر می باشد و هر یک از طرفین فقط می توانند در مهلت تعیین شده به رای طلاق اعتراض کنند.

جهات تجدیدنظرخواهی از رای طلاق

به گفته ی وکیل پایه یک دادگستری تهران، جهات تجدیدنظرخواهی از رای طلاق همان دلایلی هستند که به موجب آن تجدیدنظرخواه می تواند به رای طلاق اعتراض کند.

طبق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، جهات درخواست تجدیدنظر به قرار زیر است:

  • الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه
  • ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود
  • ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی
  • د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رأی
  • ه- ادعای مخالف بودن رأی با موازین شرعی و یا مقررات قانونی

تبصره – اگر درخواست تجدیدنظر به استناد یکی از جهات مذکور در این ماده به عمل آمده باشد در صورت وجود جهات دیگر، مرجع تجدیدنظر به آن جهت هم رسیدگی می ‌نماید.

هرگاه یکی از جهات تجدیدنظرخواهی حقوقی در رای بدوی طلاق وجود داشته باشد، زن یا مرد می توانند به رای طلاق اعتراض کنند.

احتمال تغییر رای طلاق در دادگاه تجدیدنظر

یکی از سوالات متداولی که در مورد تجدیدنظرخواهی از رای طلاق مطرح می شود، در خصوص احتمال تغییر رای طلاق در دادگاه تجدیدنظر است.

 وکیل آنلاین طلاق در این باره می گوید: برای احتمال تغییر رای طلاق در دادگاه تجدیدنظر نمی توان پاسخ دقیق و قطعی داد، چرا که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر به عوامل مختلفی از جمله جهات تجدیدنظرخواهی بستگی دارد.

طبق ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، هرگاه دادگاه تجدیدنظر ادعای تجدیدنظرخواه را برای اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی موجه تشخیص دهد، رأی دادگاه بدوی را نقض کرده و رای مقتضی صادر می ‌نماید، در غیر این صورت با رد درخواست و تایید رای، پرونده را به دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد.

شکستن رای بدوی طلاق در دادگاه تجدیدنظر

اگر دادخواست تجدیدنظر خواهی از رای طلاق در مهلت مقرر به دادگاه تجدیدنظر تقدیم شود و در تنظیم دادخواست کلیه موارد قانونی رعایت شود و تجدیدنظرخواه نیز برای اعتراض به رای بدوی طلاق یکی از جهات تجدیدنظرخواهی از رای طلاق را در دادخواست ذکر کرده باشد، از این رو دادخواست تجدیدنظرخواهی از رای طلاق از طرف دادگاه پذیرفته می شود، سپس پرونده طلاق در دادگاه تجدیدنظر برای تایید یا نقض رای بدوی طلاق مجددا مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر دادگاه تجدیدنظر ادعای تجدیدنظرخواه را برای اعتراض به رای طلاق موجه تشخیص دهد، رای دادگاه بدوی را نقض کرده و رای جدیدی صادر می ‌کند. در واقع نقض رای یا شکستن رای طلاق، یعنی دادگاه پس از بررسی دلایل تجدیدنظرخواه برای اعتراض به رای بدوی طلاق اگر دلایل را موجه بداند، رای بدوی طلاق را نقض کرده و رای جدیدی صادر می کند و تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر تنها با شکستن رای امکان پذیر است.

همچنین رسیدگی به رای تجدیدنظرخواسته در دادگاه تجدیدنظر به صورت غیرحضوری انجام می شود و نیازی به حضور طرفین دعوی در دادگاه تجدیدنظر نمی باشد، مگر اینکه به تشخیص قاضی پرونده حضور طرفین دعوی برای توضیح در خصوص دلایل ابرازی و مستندات پرونده ضروری باشد، در این صورت هر یک از طرفین یا هر دو برای ارائه توضیحات به دادگاه تجدیدنظر احضار می شوند.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص تقدیم دادخواست و رسیدگی پرونده طلاق در دادگاه خانواده گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده طلاق در هر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه دادگاه ها (دادگاه بدوی و تجدیدنظر) در رسیدگی به دادخواست طلاق و دعاوی مرتبط با آن است، از این رو برای موفقیت در پرونده طلاق در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل طلاق با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل موسسه حقوقی دادآرمان، وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی خانواده از جمله دعاوی طلاق، حضانت فرزند، مطالبه مهریه و سایر حقوق مالی زن و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با دریافت مشاوره حقوقی حضوری و وکالت دادن به یکی از وکلای موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در دادگاه برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده طلاق در دادگاه از حقوق خود دفاع کرده و با حضور وکیل پایه یک دادگستری تهران در پرونده خود بهترین نتیجه را دریافت کنید.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی آنلاین از وکیل آنلاین طلاق (وکیل آنلاین خانواده، وکیل آنلاین مهریه و…) از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با ما در ارتباط باشید…

علاوه بر دریافت مشاوره حقوقی آنلاین از وکیل آنلاین می توانید با شماره وکیل حقوقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس گرفته و کاملترین مشاوره تلفنی را در خصوص طلاق و دعاوی مرتبط با آن از جمله مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه نفقه معوقه و… دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

بله، در صورت وجود هر یک از جهات تجدیدنظرخواهی در رای بدوی طلاق هر یک از طرفین دعوی که رای به ضرر او صادر شده است می تواند به رای بدوی طلاق اعتراض کند.

  دعاوی خانواده